Forord

 Artikler

 Diskografi

 Sites


Artikler på dansk

Det forhåndenværende søms princip af Klaus Lynggaard på Information (19. april 2005)
På Einstürzende Neubautens 25 års jubilæums koncertturne lyder de tyske avantgardeveteraner stadig mere originale, dynamiske og potente end alle nutidens retrorockbands lagt oven på hinanden og ganget med fire.

Einstürzende Neubauten af Sune Hundebøll på Solidaritet (Maj 2004, nr. 2)
1 april 1980 spillede Einstürzende Neubauten (EN) deres første koncert på Moon i Berlin. Det var en ad hoc sammensætning der var kommet til verden ved et tilfælde. Mere end 20 år er gået og bandet eksisterer stadig. I februar udsendte EN albummet Perpetuum Mobile og i marts spillede de i Pumpehuset København.

Einstürzende Neubauten : Erfaren støj af Thomas Broge-Starck på Soundvenue (24.03. 2004)
Første gang vi spillede i Pumpehuset var der 20 mennesker. På et tidspunkt kastede jeg en flaske ud på gulvet, og trods det lave besøgstal, lykkedes det mig at ramme forsangeren (Steen Jørgensen. red.) fra Sods. Han kastede den så tilbage i hovedet på vores bassist…

Einstürzende Neubauten – har det fint med at være legender af Ras Bolding på Gaffa.dk (4/4 2005)
17. april gæster de tyske avantgarde-veteraner Vega. Sidste gang de var her, fik en læser en snak med frontmand Blixa Bargeld.

Einstürzende Neubauten : Voxhall, Århus, søndag d. 21/3 2004 af Steffen B. Pedersen på Geiger.dk (28/03 – 2004)
Da Einstürzende Neubauten for et par år tilbage udgav den noget pæne, kraftløse og ironisk nok usexede Silence is Sexy, havde man så småt affundet sig med tanken om, at gruppens ellers intelligente og dystert karismatiske frontfigur, Blixa Bargeld, nok fremover ville lave sine bedste ting som backing-guitarist for Nick Cave.

Millimeter fra altomfattende kaos af Brian Lundkvist på Musik.dk (19.04. 2005)
Folk skreg og lod sig rive med helt ud til kanten af afgrunden af en imponerende maskinpark.

Artikler på engelsk

Collapsing New Waves af Nick Catucci & Nick Rutigliano på The Village Voice (January 30 – February 5, 2002)
Fad Gadget’s The Best of…; Einstürzende Neubauten’s Strategies Against Architecture III: 1991-2001; Electroclash.

Einsturzende Neubauten af David Sheridan, Greg Fasolino og Ira Robbins på Trouser Press (—)
Part deadly earnest post-musical composers, part boys- with-toys goofballs whipping up a ruckus for the pure joy of making noise, Berlin’s Einstürzende Neubauten (Collapsing New Buildings) have built a distinctive, challenging and extremely imaginative sonic career out of implements generally intended for other utilitarian purposes: power drills, humming power lines, water towers, air-conditioning ducts, plate steel, glass, boulders and various large metal objects beaten with sledgehammers, pipes, wrenches and axes. Even traditional tools receive similarly brutal mistreatment – Blixa Bargeld’s pained vocals and guitar are often blurred to the point of abstraction. While Einstürzende Neubauten occasionally veers into song form with intriguing, even attractive, results, the group’s output more typically resembles a bunch of highly amplified (or, in some cases, barely audible) industrial sound-effects records being played at each other with little concern for anything but the raising of blood pressure and artistic hackles. Good shit.

Einstürzende Neubauten : Blixa Bargeld interview af Jason Gross på Perfect Sound Forever (December 1998)
When you think of ‘industrial’ music, you can’t get more factory-like than a band whose name roughly translated into ‘collapsing new buildings’ and who’s known for using power tools on stage (and using these same tools to destroy the stage). Einstürzende Neubauten was born in 1980 around a madly creative group of artists in Berlin.

Einstürzende Neubauten : Kalte Sterne – Early Recordings af Scott McKeating på Stylus Magazine (—)
Somehow we’ve managed to end up with two very different musical genres which both go under the name of industrial: the repetitive rocking and roaring of Ministry and early NiN and the darker experimental noise collectives like Test Dept and Throbbing Gristle. Shamefully Einstürzende Neubauten are often excluded from the latter category for two reasons: their work is sang almost exclusively in German and many listeners still refuse to accept the validity of electric drills and meat as legitimate musical instrumentation.

Krautpop af Jon Fine på The Village Voice (January 6 – 12, 1999)
Perhaps the strangest of 1998’s premillennial spectacles happened over the final weekend of the year at the Bowery Ballroom, where New York beheld Einstürzende Neubauten, pop band. Blixa Bargeld et al., formerly purveyors of an intensely physical primitivism, now stage a very modernist take on Berlin cabaret that’s as slickly produced as a David Copperfield special.

Motor Music Machine af Gina Arnold på Metro Active (December 3-9, 1998)
Germany’s Einstürzende Neubauten writes a ‘New Ending’ to industrial-rock movement.

Subtlety Und Drang af Geeta Dayal på The Village Voice (—)
Notorious Teutonic pneumatic drillers show their soft side.

Artikler på tysk

Bargeld erzählt af Jens Thomas på Jungle World (24. März 2004)
Die Neubauten bleiben auch mit “Perpetuum Mobile” die durchgeknallte Band.

Einstürzende Neubauten af Ilker Deniz Yücel på Jungle World (25. August -1. September 1999)
Es gibt viele Methoden, Menschen zu töten: Man kann sie ohne Wohnung lassen oder ihnen eine Wohnung am Marmara-Meer geben.

Rostfrei dank Biomilch af Wilhelm Pauli på Freitag (12.11.2004)
Wie die Einstürzenden Neubauten im Volkspalast die gute Hausmusik, die Musikbranche und den Schlossplatz zugleich retteten.

Ãœberlebende af Harald Peters på Frietag (07. April 2000)
Die Band “Einstürzende Neubauten” begeht ihr 20jähriges Bandjubiläum mit der Doppel-CD “Silence Is Sexy”.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast din kommentar
Indtast dit navn her

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.