Vi bruger cookies til at optimere vores websted. ♥ We use cookies to optimize our website.
Funktionsdygtig
Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål.Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
"Ingen jul for borgerskabet" (fra Paris, december 2018). Med tak til "de gule veste" og røde franske (jule)hjerter. Kilde: Peoples War on Christmas/Facebook.
Det bli’r jul hvert år. Derfor har vi en samling af links, som vi forandrer lidt hvert år. En samling af ideologisk modgift mod alle julens farer og fordærv: Links til artikler, sites, alternative julesange, -digte og -fortællinger, teater og film.
2024: Jul på Arbejdermuseet (Arbejdermuseet.dk). “Gå en tur i vores klassiske udstilling 1950’erne, der er blevet pyntet op til jul med husmoderens små midler … eller tag et spil julebanko på udvalgte torsdage i en god sags tjeneste.”
“Merry Crisis” or “Merry Crisis and a Happy New Fear” var et slogan, der optrådte som graffiti i Athen i løbet af urolighederne i Grækenland i 2008. Kilde: neohrakleio.blogspot.com/.
Forord
Denne emneliste er samlet for at gå imod den religiøse og borgerlige jul, og for at vise, at der er skikke, traditioner og begivenheder forbundet med solhverv/jul, som har historie og betydning i dag. Der er nogle historiske begivenheder i forbindelse med julen og traditioner fra arbejderbevægelsen og venstrefløjen, der er værd at mindes og bruge igen og igen, også i december måned.
Jørgen Lund
Påbegyndt december 2003
På dette foto fra Ekstra-Bladet for fredag den 10. december 1943 ses fru Guldborg Nørby, gift med kgl. kammersanger Einar Nørby, som læser højt af bogen ”Peters Jul” for sine to børn, fra venstre datteren Githa og til højre sønnen Claus. Børnene er i gang med at klippe og klistre julepynt. [NB den senere skuespiller Ghitas klippede juletrappe). Kilde: Livers eventyr. Af Harry Rasmussen, del 14. https://www.livetseventyr.dk/5-14.htm
Tidslinjen: 24. december 1913, om massakren mod de strejkende minearbejderes julefest i Italien Hall i Calumet, Michigan, The Italien Hall Disaster.
Artikler og sites og sange på dansk/skandinavisk
Børn på jagt efter brænde i Frihavnen 1947
Arbejdermuseet
Jul på Arbejdermuseet (21. november – 30. december 2024).
“Gå en tur i vores klassiske udstilling 1950’erne, der er blevet pyntet op til jul med husmoderens små midler … eller tag et spil julebanko på udvalgte torsdage i en god sags tjeneste.”
“Felice Navidades” – en julehilsen fra Pedro. Af Dorte Ellesøe Hansen (Arbejderhistoriske temaer; International solidaritet)
“Smede- og maskinarbejderne på Hærens Laboratorium på Refshalevej i København modtog i december 1937 et noget specielt julekort …” (Se også linksamlingen Spanien 1936-1939: Borgerkrig og revolution / Spanish Civil War & Revolution (Socialistisk Bibliotek)
Daells Varehus blev oprettet af de to brødre Daell og begyndte som et postordrefirma, med idé fra Amerika. De allerførste pakker blev sendt ud i 1906 i et antal af 421.
I 1910 blev der allerede sendt 50.959 pakker ud og i 1912 åbnede varehuset i Nørregade i København.
Foto + text: Arbejdermuseet’s Facebook (2.12.2021)
Art In Defence of Humanism, AIDOH:
En anderledes jul: SLOK´OB´AL MUK´UL UTZ´INTAEL. Af Jens Galschiøt (Pressemeddelelse, 18. december 2003; online på Internet Archive).
Om opstillingen i 1999 foran landsbyen Acteal i Mexico af Skamstøtten/Pillars of Shame af Galschiøt i anledning af massakre på 45 indianere, der var forsamlet til julegudstjeneste 22. december 1997.
“Det er samtidig en del af den danske billedhugger Galschiøts julegave til indianerne.”
Julemanden. Af Ole Stig Andersen. (2. september 2004; online på Internet Archive)
“Her fortælles nogle af de virkelige historier om Julemanden og hans forgængere”, og diverse kultur- historiske julerier.
Runeberg.org
Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede
Af Troels Lund. Bd. 1-14, Fjerde Udgave 1914-15. Illustreret Udgave. VII Bog: Aarlige Feste: Jul (side 10-94) (Projekt Runeberg, skannet faksimili- og OCR-udgaver)
Om folkeskikke og -fester ifm. jul og kirkens kamp for kristen julen.
Den Store Danske
Jul. Af Iørn Piø og Jørgen Stenbæk.
Leksikon-artikel med links og 12 underemner.
FaktaLink
Julen. Af Louise Rosengreen (11. december 2017)
Indhold: Indledning – Hvad er jul – Traditioner – Kilder.
Forskning.no
Eit julesamansurium. Av Siri Jeanette Pedersen (18. desember 2009). På nynorsk.
“Vår tradisjonelle julefeiring har røter langt tilbake i tid. Kvifor feirar vi jula natt til 25. desember? Kvifor drikk vi juleøl? Kven er eigentleg nissen, og kvifor kjem han farande over himmelen i ein slede?”
Hvorfor holder vi jul? Af Charlotte S.H. Jensen.
“Der er mange grunde til, at vi holder jul, og at festen falder om vinteren. Julen er ældre end kristendommen og Jesus.”
Information
5 topmoderne måder at holde jul (Moderne Tider, 12. december 2015, s.2-3)
“Nogle (jule) er traditionelle, andre eksperimenterende, aktivistiske eller ligefrem politiske i den måde, de holder jul på. Her er nogle forskellige bud …”
Striden om julemandens hjælper Sorte Piet. Af Alma Milthers (7. december 2013)
“St. Nicolaas’ hjælper Sorte Piet er i år centrum for en ophedet racismedebat i Holland i den søde juletid. For er hans figur et grimt levn fra kolonitiden, eller kunne han faktisk tilpasses til det moderne multietniske samfund?”
Julen er udansk – Illustration til artiklen nedenfor af Andre Leit/Mediefabrikken
Rør blot ikke ved min gamle jul. Af Rasmus Bo Sørensen (12. december 2011)
“Vores gamle danske jul er hverken særlig gammel eller særlig dansk. Men den er hamrende nostalgisk og udtrykker en kollektiv længsel efter en tid, som aldrig har været.”
Coca Cola Santa Claus image from 1939 painted by Haddon Sundblom
“Nu har vi jul igen…
.. og julen varer ved til påske.. . Herefter synges:
“nej det er ikke sandt.. for ind imellem kommer fasten.
Julehulen.dk
Coca Cola og Disney standardiserer Julemanden
“Julemanden, som han ser ud i dag, blev i praksis fastlagt og standardiseret af Coca Cola Company i USA i 1931.”
Se også efterfølgende til spørgsmålet: Er det Coca-Cola, der har bestemt, at julemanden skal være rød/hvid?: Julemandens røde kappe + Julemandens røde farve: Kapitalens værk. Af Kasper Bierring Jensen, Lars Lyndorff Krelskov & Daniel Henschen (Ingeniøren, december 2002) Santa Claus: American variations (Wikipedia.org) 5 things you never knew about Santa Claus and Coca-Cola (The Coca Cola Compagny, January 1, 2012; online at Internet Archive). Storkapitalens egen spin. The Claus that refreshes (Snopes.com, December 19, 2014). “Was the modern image of Santa Claus created by the Coca-Cola Company? Svar: Nej, men at han kun er rød/hvid, i dén røde farvevariant, i påklædning og type i øvrigt, dét er – også – Coca-Colas skyld! Images Of Haddon Sundblom’s Coca-Cola Santa (Google billedsøgning, december 2007)
Jyllands-Posten
Julefreden på Vestfronten 1914. Af Claus Bryld (Kronik, 28. december 2014). “Den store julefred med forbrødringen mellem fjender i ingenmandsland var enestående, men fik aldrig lov at gentage sig.”
Konfront
Et juleeventyr (1885) af Lucy Parsons (13. december 2020; online på Internet Archive). ” I denne mærkelige lockdown-juletid [december 2020!] kan vi vist alle trænge til et lille eventyr. Og når det så er i form af en satirisk antikapitalistisk samfundskritik, skrevet af den fremragende anarko-syndikalistiske taler og organisator Lucy Parsons, nærmer det sig den rene fryd.” Se om Lucy Parsons på Tidslinjen 7. marts 1942.
Toulouse-busskur julen 2020 (Kilde: Konfront 13. januar 2021)
Palæstina julekampagne på JC Decaux reklameskilte vækker furore (13. januar 2021; online på Internet Archive). “… opsatte plakater på JC Decaux reklameskilte og tog fotos og delte dem på sociale medier så hundredtusinder så dem. De bar tekster som ‘Boycott Israel’ og ‘I julegave ønsker jeg mig et frit Palæstina’.”
Det Kongelige Bibliotek
De Juleløses Jul (pdf). Af Martin Dyrbye (Magasin, nr.3, 1995, side 27-46)
“Kort før julen 1911 foreslog Anker Kirkeby i Politiken, at læserne og bladet sammen skulle skabe en julefest for de såkaldte ‘Juleløse’.” Se også julesangen: De Juleløses Jul af Hans Scherfig og Vagn Kaastrup, under sektionen Alternative julesange.
Kritisk Portal
Hele verdens julemand. Af Anne-Marie Steen Petersen og Henning Prins (Kritisk Portal; online på Internet Archive)
“Tag med på en rejse 1700 år tilbage i tiden og mød den mand, der blev hele verdens julemand”. Uddrag af bogen ‘På sporet af Julemanden’ (Gyldendal, 2001).
Leksikon for det 21. århundrede
Tradition. Af Tore Lindholm.
“Tradition – ordet betyder at overlevere, videregive – forbinder man gerne med noget gammelt, som stadig holdes i hævd – som f.eks. fejringen af julen …”
Litteratursiden.dk
Julegodter. Red. Birgitte Tindbæk (december 2003; online på Internet Archive)
“Julegodter – smukke, sjove, skæve, satiriske, religiøse, varme og hyggelige historier om jul”. Artikler, bl.a. Martin Toft: Julens demokratisering: om Charles Dickens’ En julefortællling + Nanna Knudsen: Halfdan Rasmussens Julekalender for voksne.
Andre sider af julen – på Amager ved demo 12.12.09. Men Danmarkshistoriens største masseanholdelse kendte Københavns Byret i december 2010 ulovlig, se artiklen: Masseanholdelse i strid med menneskerettigheder. Foto: Asger Ladefoged/MonsunKravlenisse-opfinderen (1947)**, tegneren Frederik Brammings (1922-1991) karikaturer af Ribbentrop, Hitler, Göring og Goebbels som sprællemænd fra 1945. Foto: Udstillingsgenstand fra Lofoten Krigsminnemuseum i Norge. First published in Berlingske Tidende in the summer of 1945, then rearranged and printed on sheets (like the one in the photo) by Carl Stenders forlag for Christmas 1945. From the exhibitions at Lofoten World War 2 Memorial Museum in Svolvær, Norway. Photo taken on 8 May 2019. Photo from the exhibitions at Lofoten World War 2 Memorial Museum (Lofoten Krigsminnemuseum) in Svolvær, Norway, taken on 8 May 2019 by Wolfmann, (CC BY-SA 4.0). Source: Wikimedia Commons.
Julen har aldrig været mere eventyrlig. Af Charlotte Lund (Blog, 19. december 2016)
“De største juleeventyr handler om ulighed, fattigdom og godgørenhed …” Om juleeventyr hos Dickens, H.C. Andersen og Krohn (“Peter Jul”) – og kontanthjælpsloftet.
Hvornår er det jul i Afrika? Af Peter Kenworthy (Kontradoxa, 28. november 2014) “Julesangen »Do They Know It’s Chrismas«, ser i dag fylder 30 år, er et skoleeksempel på et overfladisk og paternalistiske syn på Afrika og afrikanere.”
How the Muslim stole Christmas. Af Farhiya Khalid (Blog, 7. november 2012)
“Når u-integrerbare muslimer bryder forventningens billede og bruger lokaldemokratiet (i en boligforening i Kokkedal), så underminerer de ‘de danske traditioner’.”
Must-gives and -haves. Af Camilla Tved & Lotte Knold (Queerkraft, 18. december 2011)
“Har du endnu ikke styr på julegaverne? Fortvivl ikke, for her har du QueerKrafts komplet subjektive liste over bøger du bør give dig selv eller andre i julegave.”
Bidrag til kritik af julesangskatten. Af Kasper Bjering Søby Jensen (Blog, 18. december 2011)
“… mit eget forsøg på en marxistisk analyse af den danske julesangskat… Konklusion: Jeg kan kun finde én progressiv dansk julesang!”
Julen har englelyd (Modkultur, 22. december 2010)
“Kim Ingemann har fundet nisseløjer i sneen og på YouTube.com, så julens skønne sangskat præsenteres her til glæde og oplysning i en mørk tid.”
Så fuckede julemanden endelig tilbage til nisseland. Af Mikkeline Gudmand-Høyer (Blog, 20. december 2010)
Er det bare en latterlig småborgelig kapitalistisk fascistisk religiøsfanatisk tvungen tradition eller hvad?
Derfor jul! Af Kasper Bjering Jensen (Blog, 21. december 2010)
“Næste gang nogen spørger dig, hvorfor vi fejrer jul, så giv dem et videnskabeligt-materialistisk svar.”
Jul? Fordi Jordens akse hælder 23,5º i forhold til vinkelret på dens baneplan.
Sådan holdt modstandsbevægelsens chef for Vendsyssel jul i 1944. Af Kaj Mortensen (29. november 2021)
“Her hvor vi snart tager hul på december måned, er det vist blevet tid til en dramatisk julehistorie fra 1944. Fortællingen står fortalt i Pernille Pedersens bog ‘Vendsyssel under besættelsen’, der udkom for 4 år siden [Forlaget Femte Maj, 2017, 712 sider].”
Ny Viden/Syddansk Universitet
Julefred under krig hører fortiden til (nr.10, december 2015/januar 2016, s.16-18). Interview med Niels Arne Sørensen.
“Den spontane julefred der opstod blandt soldaterne i Vestfrontens skyttegrave under 1. Verdenskrig – i 1914 og 15 – ville være en umulighed i dag.”
Politiken
Julemanden: »Sikke noget bavl! Jeg fortryder intet!« Af Andreas Thorsen og Katrine Jo Andersen (24. december 2012)
“Julemanden afviser alle anklager om, at han underbyder arbejdsmarkedet.” Som det påstås i tidligere artikler (med links hertil).
Glædelig jul ved Vestfronten. Af Jørgen V. Larsen (23. december 2015)
Om julefreden på Vestfronten 1914 på baggrund af Michael Jürgs’ bog Der kleine Frieden im grossen Krieg (2003).
Religion.dk
Julen har bevæget sig fra hedenske skikke til kristen højtid. Af Eigil Bargfeldt (13. december 2013)
“Oprindeligt hænger ordet ‘jul’ sammen med en fejring og markering omkring vintersolhverv af afslutningen på det forgangne år og håbet for frugtbarheden i det kommende.”
Julen fører de hedenske traditioner videre. Af Eigil Bargfeldt (17. december 2010)
“For nogle er julen en fejring af Jesu fødsel. Men julen er faktisk en gammel, traditionsrig skik, som kan spores helt tilbage til førkristen, hedensk tid.”
Revolutionære Socialister
Podcast: Julespecial: Kristendommens oprindelse (16. december 2021, 1:23 min.).
“Jul er ensbetydende med Jesus og kristendommen. Eller hvad? (vi) dykker ned i hvordan den kristne religion opstod: Hvad har den med jul at gøre? Og Jesus(barnet), fandtes han overhoved? Men vigtigere for socialister i dag tager vi fat på hvordan de tidlige kristne startede som en radikal, revolutionær bevægelse og hvilke lektioner vi kan lære af den
Socialistisk Ungdomsfront / Rebel
Fra alle dem til alle os [Julehilsner i et klasseperspektiv] fra Socialistisk Ungdomsfront i Århus.
Jul igen igen…
Download af mønstre (hammer & segl eller stjerne) til julehjerter.
“Hvor meget fakta kan man egentlig finde i juleevangeliet? Ifølge lektor fra Københavns Universitet er det en blanding af historie, myter – og politisk spin.”
Julekalenderens historie afspejler velfærdssamfundets. Af Anne Ringgaard (1. december 2018)
“Strikkede kalendere og træsko med gaver til artige børn er med tiden blevet til chokoladekalendere og daglige nissepakker.”
Sådan så juletræet ud for 200 år siden. Af Sedsel Brøndum Lange (24. december 2016)
“Det første københavnske juletræ blev tændt i 1811 … Lær mere om juletræets historie her.”
Julequiz 2016: Test din viden om jul. Af Charlotte Mærsk Pank (9. december 2016)
“Du kan finde alle svarene til quizzen under ‘Du kan finde svaret på Videnskab.dk her’ i selve quizzen.”
Jul i Jerusalem. Julekort malet af Banksy i 2005.
Hvor store er nisser? Af Lise Brix (12. december 2013)
“Det er højtid for nisser i øjeblikket, men hvor store er de hueklædte væsener egentlig, vil en læser gerne vide. Svaret bringer os på en rejse tilbage gennem nissernes historie.”
Hvor er beviset for, at Jesus har levet? Af Kristian Sjøgren (20. december 2012)
“I denne tid fejrer vi, at Jesus blev født. Men hvilke beviser er der overhovedet for, at han levede, vil en læser gerne vide. Vi kigger de historiske kilder igennem.”
Ligner muslimernes Eid den kristne jul? Af Anne Ringgaard (17. august 2012)
“Forskellene er til at få øje på, men er der også ligheder mellem muslimernes Eid og de kristnes jul?”
Betlehem fejrer jul i skyggen fra muren. Af Martin Ledstrup (21. december 2011)
“Den største juleudfordring for de kristne i Jesu fødeby er ikke, at byen har et flertal af muslimer. Det, der har forandret julen mest for Betlehem, er den israelske sikkerhedsmur.”
Julelege var en synd. Af Kristian Sjøgren (8. december 2011)
“… staten og kirken havde svært ved at styre folkets traditioner, og kampen om julelegene rasede i 300 år.”
Julekalendere ville opbygge vores danske identitet. Af Niels Ebdrup (6. december 2011).
“00’ernes julekalendere handlede om national identitet. For eksempel gjorde den populære ’Jesus og Josefine’ kristendommen til noget særligt dansk – men det holder ikke, mener lektor i teologi.”
1800-tallets borgerskab skabte julenissen. Af Magnus Brandt Tingstrøm (3. december 2009)
“De danske kunstnere skabte med juletræet og gaverne en hel julemytologi med julenisserne som de små borgerlige husguder.”
Rasmus – Illustration: Herluf Jensenius i Peters Jul (1947-udgaven).
Rådhuspladsen i København, set mod Strøget. Foto: Henrik Effersøe, på Facebokgruppen ‘Gamle København’, 20. december 2019
Der er måske ikke så meget alternativ jul over rapgruppen MC Einar’s “Jul det’ cool” (1988), men en ironisk beskrivelse af hele juleræset m.v. (YouTube.com, 6 min.).
Bidrag til kritik af julesangskatten. Af Kasper Bjering Søby Jensen (Modkraft.dk/Blog, 18. december 2011)
“… mit eget forsøg på en marxistisk analyse af den danske julesangskat … Konklusion: Jeg kan kun finde én progressiv dansk julesang!”
Julehistorien. Af Oliver Ravn (Modkaft/Blog, 20. december 2012). Lyrisk læserbrev (rap; 2:27 min.)
Begge numre af nedenstående tidsskrift – Antifascistisk Forum: Kulturpolitisk Tidsskrift – indholder flere bidrag om julen og fortællinger af bl.a. Dagmar Andreasen og Martin Andersen Nexø.
Scherfigs “Højt fra træets grønne top” (pdf) + “Den første jul” (Hans Scherfig 1963) (Antifascistisk Forum: Kulturpolitisk Tidsskrift, julen 2013, side 17; online på Internet Archive). Scroll ned.
En anderledes jul (pdf). Samlet og kommenteret af Anette Mørk (Antifascistisk Forum: Kulturpolitisk Tidsskrift, julen 2013, side 21-22; scroll ned). Astrid Bumensaadt (1901-2003) fortæller om jul 1944 i kz-lejren Ravensbruck. Scroll ned.
De Juleløses Jul. Af Hans Scherfig og Vagn Kaastrup (Plan, december, 1935, pseudonymet Kaa; online på Nordholt.dk). 9 vers, scroll ned.
Tvivlsomt om Scherfig er (med)forfatter, se: Når julesættenissen er på spil (Arbejderen, 14. december 2004).
Lover Stalin han er nær. Af Halfdan Rasmussen (1937). 10 vers. (Socialistisk Arbejderavis, nr.202, marts 2002)
Naar Træet staar smykket. Tekst: Oscar Hansen, 1922-23 – Melodi: “Det kimer nu til julefest” (C. Balle, 1850). 6 vers.
“Således opfatter vi jo nemlig Julen: Lysets Fest i den mørkeste Vintertid. Nyets Fødsel ved det gamles Grav … en Fest, hvor Lysenes festlige Glans og det grønne, friske Træ netop er Symboler paa den Socialismens Idé, som vi bekender os til” (Håndbog for Socialdemokratisk Ungdomsarbejde)
Petes Jul. Af Habakuk (1961) = Habakuks Jul.
En satirisk og opdateret omdigtning af Krohns klassiske Peters Jul. Hvem er Habakuk? (Wikipedia.dk)
VIDEOER
Rød Jul. Af Fransk Dolkeparti, (YouTube, 3:55 min., uploaded 19/12/2011). Musikvideo: “Julesangen for friske kvinder i den fødedygtige alder … ”
Julemanden er kommunist. Med Orkestr Partisanski.
(Youtube, 4:29 min.) med text under video.
Jul under bomber. Af Johannes Jørgensen (1866-1956) (Kpnet.dk, 24. december 2001).
Om baggrunden for digtet, se: David vs. Goliath (Kommunistisk Politik, nr.1, 2002)
Nissernes kommunale – et eventyr fra Julekraft. Af Jakob Lindblom (Modkraft.dk, Blog, 8. december 2010)
“Året er 2020 og vi er til møde i nissernes kommunale – en fælles nisselistisk kommunerepublik.” En satire over bloggerne på Modkraft.dk, med links.
Før jul. Af Harald Herdal. Novelle i ”Alligevel så elsker vi byen: København i dansk digtning: en antologi”, ved Lars Handesten (Reitzel, 1996, side 109-112). Novellen er online som Læseprøve 4 (side 10-11; scroll ned) i Gyldendal Webprøver, retstavning, 8. klasse.
Fred på jord. Digt af Rudolf Nielsen, 1928, melodi af Jon A. Corell (Det danske Fredsakademi)
Fra På stengrunn (1925): Arbeidsløs jul (Byarkivet). Se også engelsk oversættelse: Christmas on the Dole, sektion: In English nedenfor. + sang-udgave på YouTube.
Fra Hverdagen (1929): Arbeidsløs jul igjen (Høgskolen i Vestfold)
Glade Jul (Dagensvisa.com). Fra åbningsdigtet i Vi overlever alt: Dikt fra krigsårene, 1945. Julesangen er parafrase efter B.S. Ingemanns “Glade jul, dejlige jul” (1850) på samme melodi, af Franz Xaver Gruber (1818), “Stille Nacht, Heiliche Nacht”.
Anton Hansen voksede op under små kår i Knudsgade og kom tit i Folkets Hus sammen med sin far. Faderen var medlem af den socialdemokratiske vælgerforening på Vesterbro.
Forsamlingsbygningen dannede ramme om mange slags arrangementer: fagforeningsmøder, vælgermøder, teater, dans og fester for børn og voksne.
I bogen ‘Drengen drømte’ skriver Anton Hansen om sin barndoms årlige højdepunkt; vælgerforeningens juletræsfest, der altid blev afholdt nytårsaften:” I den store sal ragede en pyntet gran himmelhøjt op over balkonen og fortabte sig et sted mellem lysekronerne. Vi begyndte altid med at danse om træet og synge julesange, akkompagneret af orkestret, som siden skulle spille til ballet for de voksne. Det varede alt for længe. Nedenunder i den lille sal ventede chokoladen på lange borde og der stod bestyrelsens damer, parate til at uddele et bjerg af godteposer, mens vi hurtigt slubrede chokoladen og wienerbrødet i os. Samtidigt med godterne fik vi udleveret et stykke legetøj og det var det vi glædede os mest til. Vi elskede den gode gamle forsamlingsbygning.”
Anton fik sit livs hidtil største skuffelse da han som 9 årig ikke kom med til juletræsfesten i Folkets Hus, fordi de voksne hellere ville fejre nytår derhjemme.
(kilde: Jul på Arbejdermuseet 2014)
The Pillar of Shame in Mexico, 1999 (online at Internet Archive)
The rising in 1999 of the scrulpture The Pillars of Shame in memory of the December 22, 1997 Acteal, Mexico massacre.
Video: Greatcoats for Goalposts: 1914 Christmas Football Truce Centenary. A philosophy football night out to mark the centenary of the 1914 Christmas Football Truce. Organised by Philosophy Football in association with … (YouTube, 18,22 min.)
Jesus Christ: revolutionary (October 28, 2011)
In this edited extract from his book The Jewish Revolt Neil Faulkner argues that Jesus was a revolutionary.
The Guardian
Santa’s real workshop: the town in China that makes the world’s Christmas decorations. By Oliver Wainwright (19 December 2014)
“Inside the ‘Christmas village’ of Yiwu, there’s no snow and no elves, just 600 factories that produce 60% of all the decorations in the world.”
The Heritage of the Great War
Demystifying the Christmas Truce: The various impacts of a short peace on the minds of soldiers. By Thomas Löwer. Remember links at the buttom of this page.
History News Network
Hot topics: Christmas (2003 -)
History of Christmas: 5 Top Myths About Christmas – Just Another Displaced New Yorker (Santa) – In Memory of the Christmas Truce – An Historical Look At The Holiday Of Christmas – How the Celebration of Christmas Has Changed – Christmases Past Were Also Crass – Short History of Christmas – Christmas During World War I – The Origin of Holiday Traditions – How to Celebrate an Old-Fashioned Christmas – What Was the Star of Bethlehem? – Is Christmas a Christian Holiday?
Family of a metallurgist G.M. Sleptsov decorates the Christmas tree. 1954. Photo: V. Shakhovsky. Source: soviet-art.ru.
International Institute of Social History
Collections – Seasons Greetings
“… small selection of images from the institute’s collections related to Christmas and New Years: historical Seasons Greetings from the labour movement.” [e-cards].
Christmas Cruelties. By Ernest Bell (Humanitarian League, 1907, 16 pages)
“Click on the image at the left to read more about ‘the turkey , a special victim of the Christmas season”.
Jacobin
The real war on Christmas is a class war waged by bosses. By Liza Featherstone (December 25, 2023)
“The War on Christmas isn’t fully a figment of Fox News’s imagination. But the villains are today’s capitalist Scrooges, relentlessly exploiting their workers with long hours and low wages through the holidays.”
The Rockefeller Christmas tree belongs to the working class. By Ashley Bishop and Spencer Snyder (December 17, 2024)
“Construction workers pooled their wages to erect the first Rockefeller Center Christmas tree in 1931, bringing holiday cheer to themselves on the job site. Their billionaire bosses co-opted the gesture, transforming it into today’s consumer spectacle.”
Celebrate Christmas with the gilded age’s forgotten christian socialists. By Tadhg Larabee (December 24, 2023)
“Christmas wasn’t always an apolitical holiday. During the Gilded Age, working-class Americans organized around a radical vision of Christ — until the Protestant establishment co-opted their energy.”
Many have tried to kill Santa. None have succeeded. By Hans Lucht (December 24, 2022)
“Throughout the 20th century, religious leaders and anti-capitalists of all persuasions have attempted to question the legitimacy of Santa Claus. It has rarely ended well.”
In defence of Father Christmas (pdf). Letters by Diarmuid (Issue 58, 2002, p.24-25). Followed by Reply from an AF member. Scroll down.
Socialist Review
No child’s play – workers and the deadly toys. By Hsiao-Hung Pai (Issue 320, December 2007)
“… toys have been found to pose a health hazard – not only to children in the West, but also to those producing them in China.”
‘Tis the Season. Feature article by China Miéville (Issue 291, December 2004)
“‘Christmas will not be privatised’, writes award winning author China Miéville in this exclusive short story.”
In god we trust? By Paul McGarr (Issue 214, December 1997; online at Internet Archive)
“… in the midst of all this the religious roots of Christmas icons are constantly invoked .. What are the origins of this religion, and what role has and does religion play in society?”
Socialist Worker [UK]
Cult of Christendom. By Giles Fraser (Issue 2031, December 2006)
“The official version of Christmas obscures the anti-imperialist politics that animated the early church.”
Verso
Dialectics of Christmas (Blog, 11 December 2018)
“What is the true, revolutionary meaning of Christmas? In this article, originally published in the Christmas 1969 edition of Black Dwarf, Fred Halliday analyses the dialectic of Christmas in which the desire for happiness is marshalled into a tool of subjection (and alcoholic oblivion).”
Weekly Worker
Slave to the gift economy (Issue 1519, 12 December 2024)
“What is the meaning of Christmas? Who is Father Christmas? What is the political economy of his Christmas operation? Jack Conrad provides some answers, but, above all, welcomes elvish resistance.”
The Pagan winter. By Harley Filben (Issue 846, December 16, 2010)
“Charles Dickens and his ‘A Christmas carol’ are routinely represented as a conscience-pricking call for charity at this time of the year. But there is more to the novel than that.”
Uses and abuses of Jesus. By Jack Conrad (Issue 702, December 20, 2007)
“Even in the 21st century Jesus is still a much prized figure. In this the second chapter of his new book Jack Conrad shows how Jesus has been used and abused by almost every political persuasion.”
København, jul 1974: Solvognens julemandshær i aktion (Autonom Infoservice, 20. december 2024). Solvognen var en venstreorienteret aktionsteatergruppe med base i
Christiania. Julemandshæren bestod af omkring 100 deltagere, der aktionerede i juletiden 1974 i 8 dage i træk.”
Mellem demonstration og aktion. Af Ole Wugge Christiansen (Modkraft.dk, 14. september 2005). “Danmark blev i 1970’erne vidne til en eksplosiv udvikling af et politisk gade- og aktionsteater, som er unikt i teater- og samfundshistorien.”
I 1974 gennemfører den Christianiabaserede teatergruppe Solvognen en 8 dage lang aktion mod arbejdsløsheden. Julemandshæren, kalder de den. Ikke bare fordi den løber af stabelen i dagene op mod jul, men fordi den tager afstand fra den kapitalistiske juls konsumterror. Julen som superborgerligt ritual og følelsesmæssig skuffelse. Gruppen stod bag en lang række provokerende politiske aktioner og manifestationer, mere om gruppen kan findes på Wikipedia.dk.