Forord

 Naomi Klein

 Aktivist- og Resurcesteder


Forord

No Logo er titlen på en vigtig bog skrevet af den canadiske journalist Naomi Klein. Her beskriver hun, hvordan mange af de multinationale siden midten af 1980’ne har koncentreret deres resurcer om markedsføring af det enkeltes firmas mærkevarer (brand), dvs. produktion af logoer fremfor produktion af ting, med en enorm stigning i reklame- og markedsføringsomkostningerne til følge. Denne forøgede udgift hentes så ind ved, at selve produktionen ofte udbydes til fabrikker i de økonomiske frizoner i Asien og Latinamerika, hvor der arbejdes under sweatshop-lignende forhold: ekstrem udbytning, elendige løn- og arbejdsforhold, forbud mod fagforeninger og militærlignende organisering. Samtidig reorganiseres virksomhederne i kerneområderne med nedskæringer og øget brug af deltids-, korttids- og kontraktansatte til ringere lønninger.

Alt dette er det grimme ansigt bag firmaernes mærkevarer.
Vi har samlet nogle anmeldelser af bogen, interviews og artikler af Naomi Klein, og med afsæt i hendes bog udvalgt en række websites, som afdækker og bekæmper de multinationales destruktive politik.

Bjarne A. Frandsen. 16. marts 2001
Revideret 6. december 2001

Se også:

 Linkboxen Naomi Kleins ‘Intet bliver som før’ (Modkraft Biblioteket)

 Linkboxen Naomi Klein og katastrofekapitalismen (Modkraft Biblioteket)

Naomi Klein

Print Friendly, PDF & Email
DEL

EFTERLAD ET SVAR

Indtast din kommentar
Indtast dit navn her

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.