Luther brænder de romerske retsbøger og den pavelige bandbulle 1520. Gravering af Matthäus Merian, Historische Chronica..., Frankfurt am Main 1630.
Luther brænder de romerske retsbøger og den pavelige bandbulle 1520. Gravering af Matthäus Merian, Historische Chronica..., Frankfurt am Main 1630.


Socialistisk Biblioteks Tidslinje med links til begivenheder og personer i 1517.


Se også Index over personer, organisationer/partier og værker (som bøger, malerier, mm.), steder, begivenheder, mv., der er omtalt på hele Tidslinjen, titler og indhold på emnelisterne osv.

 

Martin Luther
Martin Luther

31. oktober 1517

Ifølge den protestantiske myte slog Martin Luther personligt med hammer og søm sine 95 teser op på kirkedøren i Wittenberg. Bl.a. pga. bogtrykkunsten blev de hurtigt spredt.
Teserne rummer voldsomme angreb på den katolske kirke, især på området afladshandel. Denne handling markerer begyndelsen på den protestantiske revolution, Reformationen.

(Illustration: © Gyldendal. Martin Luther, som han så ud i 1520, da han offentligt brændte bøgerne med den kanoniske ret og pave Leo 10.s bandtrusselsbulle, men endnu selv bar tonsur og augustinernes ordensdragt. Lucas Cranach d.æ. er mester for dette kobberstik, det ældste regulære … se Denstoredanske nedenfor)

Revolutionen i 1517. Af Af David Jamieson (Eftertryk, 21. november 2017). “Det er femhundrede år siden, at Martin Luther indledte Reformationen. Den udløste en opstand imod den sene middelalders samfundsorden, som ragede langt ud over Luthers egne hensigter.”

Reformationsfejringen bygger på notorisk historieforfalskning. Af Jørn Arpe Munksgaard (Jyllands-Posten, 31. oktober 2017). “Meget vås er blevet sagt om Luther og Reformationen, men kendsgerningen er imidlertid, at der på ingen måde kan registreres nogen som helst forbindelse mellem Luther og vores moderne demokrati – tværtimod!”

Martin Luther og myten om Reformationen. Af Claus Bryld (Jyllands-Posten, 21. oktober 2017). “Teologer og økonomer er langt ude, når de i dag taler om lutheranismen som oprindelsen til demokratiet og velfærdsstaten.”

Luther mente, at folket skulle slås ned som gale hunde, hvis de kæmpede mod overmagten. Af Henning Tjørnehøj (Information.dk, 19. september 2017). “… da det virkelig gjaldt, blåstemplede han nedslagtninger af op imod 100.000 bønder, der kæmpede for et tåleligt liv.”

Luther forkastede frihed, lighed og folkestyre. Af Jens-André Herbener (Politiken.dk, 17. september 2017). “Reformatoren opildnede til massakrer på rebelske bønder, der kæmpede for tåleligere levevilkår, og krævede streng lydighed.” + I Luthers verden var der kun plads til lutheranere (Politiken.dk, 24. september 2017). Serie på 8 artikler, som også bringes på sitet Herbener.dk.

Hvis Luther levede i dag, kunne han dømmes efter imamloven. Af Eva Eistrup (Information.dk, 21. februar 2017). Interview med Frederik Stjernfelt om hans bog Syv myter om Luther (Gyldendal, marts 2017).

Reformationen: Martin Luther ville ikke bryde med Rom. Af Camilla Søgaard Kristensen (Videnskab.dk, 5. januar 2017). “Han ville forny og reformere den kirke, han selv var en del af.”

Folkekirken bygger på en rødglødende islamhader. Af Jens-André Herbener (Politiken.dk, 4. januar 2016). “Ifølge Martin Luther er muslimernes gud Allah djævlen selv.”

Kan man fejre en rødglødende jødehader? Af Jens-André Herbener (Politiken.dk, 9. november 2015). “Luthers jødehad bør stå højt på dagsordenen, når reformationen har jubilæum i 2017.”

Hos Luther er folket blot en pøbel (Information.dk, 23. april 2010). Interview med Ove Korsgaard: “Det er i bedste fald en fordrejning, når Luther bliver brugt som frihedsskjold i kritikken af islams totalitære ideologi.”

‘Fri os fra det onde’ – Luthers menneskesyn. Af Jeppe Berg Sandvej (Faklen, nr.12, juli 1999, s.40-50; online på Faklen.dk). “Han fandt sig en nådig Gud, men nåden strakte sig kun til ham selv og hans egne; alle andre var af det onde.”

Søren Krarups lutheranske kynisme og absolutisme. Af Henning Tjørnehøj (Kritisk Debat, november 2004). “Skønt Luther opfordrede alle til at skelne mellem religion og politik, ser vi ham altså her rode politik og religion grundigt sammen …”

De store oppositionelle grupperinger og deres ideologi – Luther og Münzer. Kap. 2, – i: Friedrich Engels: Den tyske bondekrig (1850) (Marxisme Online)

Martin Luther and peasants’ rebellion (Socialist Worker, Issue 2579, 7 November 2017). “500 years ago a preacher called Martin Luther sparked a movement which loosened the grip of the church on society. Dave Sewell argues this was about more than just theology.”

The Revolution of 1517. By David Jamieson (Jacobin: Reason in Revolt, 31 October 2017). “Five hundred years ago today, Martin Luther launched the Reformation, unleashing a revolt against the late medieval order that went far beyond his intentions.” På dansk: Revolutionen i 1517 (Eftertryk, 21. november 2017)

Half a millennium away: Martin Luther’s 95 theses 500 years on (RS21: Revolutionary Socialism in the 21st Century, October 30, 2017). “On the 500th anniversary of Martin Luther’s 95 Theses, Andrew Stone looks at the context in which protestantism arose and the global impact it had.”

The new Luther?: Marx and the Reformation as revolution. By Roland Boer (MR Online, January 18, 2011)

Titelblad til Om Jøderne og deres løgne, af Martin Luther, Wittenberg 1543
Titelblad til Om Jøderne og deres løgne, af Martin Luther, Wittenberg 1543

Se også:

Litteratur:

  • Luther: antidemokrat og statssymbol. Af Jens-André Herbener (U-Press, 2017, 403 s.). Se også sitet: Hvad sagde Martin Luther? Og hvad var konsekvenserne af reformationen? (Luther-2017.dk)
  • Syv myter om Martin Luther. Af Frederik Stjernfelt (Gyldendal, 2017, 176 s.). Se Indholdsfortegnelse + uddrag fra bogen og anmeldelser:
    Luther lagkage. Af Morten Thing (Kritisk Debat, 17. april 2017)
    Martin Luther: reformator, rebel og reaktionær. Af Peter Tudvad (Eftertryk, 3. maj 2017). Med link til debat mellem Tudvad og Stjernfelt.
  • På afstand: Forskydninger mellem Grundtvig og Luther. Red. Ove Korsgaard og Michael Schelde (Eksistensen, 2017, 213 s.). Se bogens Forord (s.9-14).
  • Luther og Danmark i 500 år: Luthers danske receptionshistorie. Af Martin Schwarz Lausten (Gads Forlag, 2017, 320 s.)
  • Reformationen: 1500-tallets kulturrevolution. Bind 1: Europa, Bind 2: Danmark. Red. Ole Høiris og Per Ingesman (Aarhus Universitetsforlag, 2017, 900 s.). Se Indholdsfortegnelse mv.
  • Reformationen i dansk kirke og kultur. Bind 1-3. Red. Niels Henrik Gregersen og Carsten Bach-Nielsen (Syddansk Universitetsforlag, 2017, 1518 s.). Se Indholdsfortegnelse, Forord og Indledning (pdf).
  • Luther – et bekymringsfrit hjerte. Af Steffen Støvring (Akademisk Forlag, 2016, 200 s.). Se Indholdsfortegnelse, Forord og Forhistorien (pdf) (Steffenstovring.dk)
  • Fra Luther til konkurrencestaten. Af Jørn Henrik Petersen (Syddansk Universitetsforlag, 2016, 315 s.). Se Indholdsfortegnelse, Forord og Indledning (pdf).
  • Hvorfor er vi så flittige?: om reformationen og arbejdet. Af Lars K. Christensen (Eksistensen, 2016, 74 s.)
  • Martin Luther: rebel i en opbrydstid. Af Heinz Schilling (Kristeligt Dagblads Forlag, 2014, 671 s.)
  • Tema: Protestantisme og politik (Kritik, red. af Frederik Stjernfelt og Lasse Horne Kjældgaard, nr.195, marts 2010, s.2-67 + bagsidetekst) + Luther-debat (Kritik, nr.197, oktober 2010, s.111-136)
  • Martin Luther: Mod tyrken og jøden: tre udvalgte skrifter (Tidehverv, 1999, 232 s.). Se Wikipedia.dk

EFTERLAD ET SVAR

Indtast din kommentar
Indtast dit navn her

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.