Socialistisk Biblioteks Tidslinje med links til begivenheder og personer i 1693.
Se også Index over personer, organisationer/partier og værker (som bøger, malerier, mm.), steder, begivenheder, mv., der er omtalt på hele Tidslinjen, titler og indhold på emnelisterne osv.
Topbilledet på denne side og ovenstående billede er ‘kætterhenrettelsen af Anneken Henriks’ i Amsterdam 1571. … ligner ganske godt den danske henrettelsespraksis i heksesager. Inden den dømte, fastbundet til en stige, blev væltet ind i flammerne…. I Danmark foregik henrettelser almindeligvis ikke på byens torv [som på billedet], men på galgebakker uden for byen. Kilde + tekst: Heksejagt. (Se under afsnit Litteratur nedenfor), side 46.
4. april 1693
Danmarks sidste heksebrænding, Anne Palle, brændes (efter halshugning) i Nykøbing Falster. Så sent som i 1722 kom “en heks” dog på bålet i Salling, og i 1897 blev en såkaldt heks lynchet i Vendsyssel. Alene i Danmark mistede op mod tusinde livet i flammerne for hekseri.
Den første heksebrænding fandt sted i Stege 1540.
Links:
- Heks (Leksikon.org)
- Heks (Wikipedia.dk). Se her ‘Heksejagt i Danmark’.
- Heks. Af Gustav Henningsen (Denstoredanske.dk)
- Hekseprocesser (Alt om Historie)
- Hex! Museum of Witch Hunt (Ribe)
- Her er et hurtigt indblik i de danske hekseprocesser (Historieuniversitetet, 1. december 2015)
Hekse. Af Charlotte Haase (FaktaLink, 2004). Indhold: Hekse i historisk perspektiv – Inkvisitionen og Reformationen – Hekseforfølgelser – Kendte hekse og sager – Hekses betydning – Hekse i dag – Kilder.
Den sidste heksebrænding. Af Peter Krogh Andersen (DR.dk/Webdok). “Historien om den mærkværdige og tvivlsomme retssag, der førte til Danmarks sidste officielle henrettelse for trolddom.” Med illustrationer + litteratur.
Danmarks sidste heks (Historie-online.dk). Anne Palle blev brændt 4. april 1693.
Hvorfor blev hekse pludselig henrettet under Christian 4.? Af Thomas Hoffmann (Videnskab.dk, 22. juni 2018). “Troldkvinder skal dø, lyder det i Biblen. Så hvorfor var det først i 1600-tallet, at vi for alvor begyndte at slå hekse ihjel i Danmark?” Om Louise Nyholm Kallestrups forskning.
Hekse er ikke, som vi troede. Af Birthe B. Pedersen (Kristeligt Dagblad, 15. marts 2010). “Opfattelsen af Europas hekse ændres i disse år … også i Danmark.”
Luther og heksebrænding. Af Rose Marie Tillisch svarer (Religion.dk, 14. april 2004). “Var det kirken eller staten, der brændte heksene?”
Luther troede på hekse. Af Richardt Riis (Religion.dk, 26. januar 2008). “Hekseforfølgelserne var et tilfælde af samfundsmæssigt vanvid …”
Merete Birkelund: Troldkvinden og hendes anklagere: Danske hekseprocesser i det 16. og 17. århundrede med et bilag om processerne i Østjylland (pdf) (Arusia – Historiske skrifter III, 1983). Anmeldelse af Ole Degn (Historie/Jyske Samlinger, bind 15, nr.4, 1983-1985, s.666-67).
Litteratur:
Heksejagt. Af Louise Nyholm Kallestrup (Aarhus Universitetsforlag, 2020, 100 sider) (Hele bogen online som PDF-fil på AmazonS3) (100 danmarkshistorier). Med indholdsfortegnelse, litteratur og noter online.
Se også:
Hekseforfølgelser, landindhegninger og de kollektive ejendomsforholds undergang: Formidling af Silvia Federicis teori om kroppe, kvinder og primitiv akkumulation (Konfront.dk, 20. februar 2019). Oversættelse og introduktion af Veronika Ahrensbøll Schultz, til essay fra Federicis, Witches, Witch-Hunting, and Women (Autonomedia, 2018, 288 p.).
Danske domstole hårdere end inkvisitionen (Videnskab.dk, 20. oktober 2009). Om Louise Nyholm Kallestrups bog: I pagt med djævelen (Anis, 2009).
Se også på Socialistisk Bibliotek:
- Tidslinjen: 9. november 1641, om processen mod Maren Splids.
- Tidslinjen: 24. august 1612, om Køge Huskors.